Kristenliv og oppdragelse
Konfirmantene født 1919 fra Flora,
Hegra og Skjelstadmarka fotografert sammen ved Hegra kirke ca. 1934.
Florbyggene på bildet ble konfirmert i Floren kapell. 1. rekke:
Alle ukjent.
2. rekke: nr 1 Lilly Hegseth (gift som Lilly Uv),
nr. 5 Ole Børset (prest),
nr 6 Ada Østerås,
nr 7 Johanne Storflor.
3. rekke: Alle ukjent.
4. rekke: nr 3 Kåre Myran. Også Leiv
Børset
skal være en av konfirmantene.
Gudfryktighet i generasjoner
De
gamle bibler, postiller og salmebøker tyder på at det
har vært
gudfryktige folk på gården.
1. En gammel bibel med trepermer (tittelbladet med årstall borte).
Navn:
Ole Johnsen Storfloren f. 1816. Beret Østkil Storfloren
f. 1818.
2. Postill med bønn påskrevet i 1851:
Bøn. Jesu aabne du mit Hjerte at jeg til min salighet må høre
dit Ord som på dine vegne skal forkyndes mig.
Bøn. O naadens Ånd bring Ordet dypt ned
i mit hjerte til en blivende velsignelse.
3. Bibel påskrevet: John Olsen Storflor 1886
4. Andaktsbok: Jesu Raab til syndere 1887
5. Kirkesalmebok: Landstad 1870
6. Livet etter døden og Gudsrikets fremtid: v/Misjonsprest
Lars Dahle
Det var et mannsdominert samfunn de
levde i i gamle dager. Nå vil jeg få fremheve kvinnenes store betydning
i slekta. De kom fra solide heimer: Bjørngård, Ingstad, Kilnes, Østkil,
Ydsti, Renå, Frøseth. Arbeidsinnsatsen var svær. En god
kristen arv hadde de med seg. Far sa en gang: «Mor di ber mye for dokk
barna». Min oldefar skrev i sin gamle postill ovenfor:
«O nådens Ånd, bring Ordet dypt ned i mitt hjerte til en
blivende velsignelse».
Denne velsignelsen har hvilt over
vår slekt.
Josef Storflor, juli 2004
Elen og Ole j. Storflor
Både
mor og far var bekjennende kristne. Vi leste eller sang bordbønn
ved måltidene, og vi ba kveldsbønn
når vi gikk til sengs. Hver søndag det ikke var gudstjeneste
i Floren kapell, holdt far andakt i stua. Det var lenge å sitte
stille. Jeg husker vi barna satt i sofaen og ventet på at han
skulle bli ferdig.
Mine foreldre la stor vekt
på å leve etter kristne
normer og regler. Hvis vi mistet en knapp i jakke eller skjorte før
kirketid søndags morgen, festet mor knappen bare delvis
nok til at den hang på plass. Etter kirketid festet hun den skikkelig.
Vi kunne ikke drive med håndarbeid på søndagen. Den
vanlige kortstokken med hjerter, kløver, ruter og spar var bannlyst,
og det samme var alkohol. Unntaket som bekreftet regelen var det tradisjonelle
maltølet til jul og i slåttonna.
Mor var synsk. En gang vi
ikke klarte å finne alle
sauene igjen om høsten, drømte mor at hun så dem på
en plass i skogen hvor de ikke hadde vært og lett. Om morgenen sa
hun at vi skulle gå til den plassen fordi hun hadde sett sauene
der i drømme. Vi gikk av sted og fant sauene der de hadde blitt
fortalt.
En gang så mor en
engel over senga si i soverommet. Engelen hadde vinger.
Mor opplevde også å bli helbredet ved bønn.
Hun hadde vondt i foten på grunn av tverrplattfot og måtte
gå med et metallinnlegg i skoen for å lindre smertene. En
gang vi hadde en emissær boende hos oss, gikk far og mor inn på
storstua sammen med emissæren for å be for mor. Vi barna ventet
på kjøkkenet. Gjennom døra hørte vi at de sang
og ba. Etter en stund kom mor ut av stua med tårer i øynene
og metallinnlegget i handa. Hun var frisk. Siden den gang brukte Elen
aldri metallinnlegget og hadde aldri mer smerter i foten.
Johanne Storflor Sæter, 2002
|